MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

Lirik Lagu Albi Nadak

Albi Nadak

Leek, ana milk leek
ta'ala arrab dommeni, makhtag
eleek, o rokhi feek
ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek

hawak howa el khaya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi monaah
agmal malak, yekoon ma'ah

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek
wa 'omri fadak

Eh, akhtag le eh
law konti ganby ma'aya daiman kolly eh
ya dana min zaman
makhtag le alb yehess beya o ahess beek

hawak howa el haya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi mona
agmal malak, yekoon ma'a

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah bad esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

yah albi nadak wetmanak teb enta wayaya
yah ba'd esneen, ba'd elsneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

Translated into Bahasa Melayu

Albi Nadak by Fares

Hanya padamu...
Diri ini hanya milikmu
Datanglah dekat
Air mataku mengalir
Mengharapkan mu

Hanya padamu...
Dan jiwaku padamu
Wahai kasihku usia kita,usiaku
Seluruh hidupku untukmu

Cintamu adalah hayatku
Dirimu buat kita bercinta sebenar2 cinta
Hatiku disini, keindahanmu millikku
Jadi bersatu

Hatiku memanggil
Harapkan engkau sentiasa kekal
Hanya dirimu
Selepas bertahun lihatlah sayang
Kita berjumpa di sini dan bersama
Airmataku mengalir keranamu
Engkaulah kekasih, hidupku hanya untukmu
Seluruh hidupku, usiaku..
Kerna matamu, aku serahkan segalanya

Apa yang daku harapkan
Indahnya kau disisi bersamaku selamanya
Katakanlah kepadaku..
Diri ini..sekian lama mengharapkan
Hati ini, perasaan ini
Bersama hati dan perasaanmu

Adakah Sampai Pahala Bacaan Al-Quran Yang Di Hadiahkan Kepada Si Mati ?

Persoalan ini sudah sekian lama di bahaskan dan di perbincangkan oleh masyarakat Islam, semenjak zaman dahulu hinggalah sekarang. Mengenai permasalahan ini, kita sebagai seorang muslim yang berfikiran waras tidak perlu menjadikan ia sebagai perbahasan utama dan bertelingkah sesama sendiri untuk menegakkan hujah masing-masing. Apa yang lebih penting adalah kesatuan ummah daripada berpecah dengan hanya berpunca daripada masalah furuq ( cabang ) sahaja, dan kita juga perlu memiliki sikap toleransi sesama kita dalam menyampaikan hujah dan menerima sesebuah pendapat, walaupun pandangan tersebut nyata berbeza dari kefahaman yang kita amalkan. Silapnya sesetengah golongan, terlampau menyempitkan hukum yang asalnya dibolehkan oleh syarak. Sikap inilah yang dikatakan sebagai bid’ah yang sebenar oleh Dr ‘Ali Jum’ah Mufti Kerajaan Mesir “menyempitkan sesuatu perkara yang dibolehkan oleh syarak”. Untuk menjawab pertanyaan daripada pengunjung blog ini, insyaAllah saya akan datangkan perselisihan pendapat daripada kalangan Ulamak secara ringkas sebagai panduan dan pedoman kita bersama.

Perselisihan Ulamak

a) Pendapat Pertama
Pendapat yang Mashur dalam Mazhab Imam Malik dan Mazhab Imam As-Syafie “sesungguhnya bacaan Al-Quran tidak sampai kepada si mati”.

b) Pendapat Kedua
Pendapat dari Mazhab Imam Ahmad dan pendapat kebanyakkan dari kalangan Ulamak mutaqaddiminsesungguhnya bacaan Al-Quran itu sampai kepada si mati”.

Dalil Pendapat Pertama
Mereka mendatangkan dalil dengan firman Allah S.W.T :
وأن ليس للإنسان إلا ما سعى..
Maksudnya:
Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang insan melainkan (balasan) apa yang diusahakannya. (Surah An-Najm, ayat 39)

Imam Al-Hafiz Ibnu Khathir berkata dalam tafsirnya : “Dari ayat ini Imam As-Syafie dan pengikutnya berpendapat bahawa bacaan Al-Quran yang dihadiahkan tidak sampai kepada si mati, kerana bacaan itu bukan amalannya dan bukan juga dari usahanya”. (Tafsir Ibnu Khathir, surah An-Najm).

Penilaian Dalil Yang Digunakan Oleh Pendapat Pertama Seperti Berikut :

Ø Ayat ini tidak menafikan seseorang boleh mengambil manfaat dari amalan orang lain, akan tetapi maksud ayat ini hanya semata-mata menafikan memiliki amalan yang bukan dilakukan olehnya sahaja. Daripada kedua maksud ini, nyata sangat jelas perbezaannya. Allah S.W.T menjelaskan bahawa manusia tidak memiliki kecuali amalan yang dilakukan olehnya. Adapun amalan yang di miliki oleh pengamalnya, maka ia menjadi hak kepada pengamalnya sama ada pahala amalan tersebut ingin dihadiahkan kepada sesiapa sahaja atau ia membiarkan amalan tersebut untuk dirinya sendiri. Kerana jelas pada ayat ini, Allah S.W.T tidak berfirman “ Seseorang tidak akan mengambil manfaat melainkan apa yang dilakukannya”. Jika begini ayat Al-Quran nescaya secara mutlak tidak akan sampai pahala sesuatu amalan kepada si mati.

Ibn Qayyim berkata : “Guru kami ( Ibn Taimiyyah ) memilih pendapat ini dan mengatakan ia Rajih. ( Ar-Ruuh, m/s 179 ). Jika di lihat kepada pendapat ini, Ibnu Qayyim sendiri tidak menerima pendapat yang mengatakan “tidak sampai pahala bacaan Al-Quran kepada si mayat”.

Dalil Pendapat Kedua

1) Hadis riwayat dari Imam Tabrany dalam Al-Mu’jam Al-Kabir :

مارواه عبد الرحمن بن العلاء بن اللجلاج, عن أبيه قال : قال لي أبي - اللجلاج أبو خالد - : يابني! إذا أنا مت فالحدني, فإذا وضعتني غي لحدي فقل : بسم الله, وعلى ملة رسول الله, ثم سن علي التراب سنا, ثم اقرأ عند رأسي بفاتحة البقرة وخاتمتها, فإني سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ذلك.

Maksudnya :
Berkata bapaku ( Al-Lajlal Abu Khalid ) : “Wahai anakku, jika aku meninggal dunia, maka kebumikan aku. Jika setelah engkau letakkan aku dalam liang lahad, katakanlah : ‘Dengan nama Allah di dalam agama Rasulullah S.A.W’, kemudian timbuskan tanah ke atas ku, kemudian bacakan di kepalaku permulaan Ai-Baqarah dan Akhirnya. Ini kerana aku mendengar Rasulullah S.A.W menyebut sedemikian. ( Mu’jam Al-Kabir, juzuk 19, m/s 220 ).

2) Hadis riwayat dari Imam Tabrany dan Imam Baihaqi meriwayatkan dari Ibn Umar r.a :

عن ابن عمر رضى الله عنهما قال : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : " إذا مات أحدكم فلا تحبسوه وأسرعوا به إلى قبره واليقرأ عند رأسه فاتحة الكتاب".

ولفظ رواية البيهقي : "بفاتحة البقرة وعند رجليه بخاتمة سورة البقرة في قبره".

Maksudnya :
Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : “Jika seseorang meninggal dunia, jangan dibiarkan ia terlalu lama, segerakanlah jenazah ke kubur dan bacakan di kepalanya permulaan Al-Quran ( dari awal surah hingga ayat yang kelima surah Al-Baqarah). ( Al-Mu’jam Al-Kabir, juzuk 12, m/s 444 ).

Dan melalui riwayat Imam Baihaqi : “Bacakan permulaan Al-Baqarah dan pada kakinya penutup surah Al-Baqarah ( ayat ke 285 dan 286 ) ketika dalam kuburnya”. ( Syu’ab Al-Iman, juzuk 7, m/s 173 ).

3) Terdapat juga dalil daripada Hadis berkenaan membaca surah Yasiin kepada si mati, seperti berikut :

حديث معقل بن يسار, عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " اقرءوا (يس) على موتاكم"

Maksudnya :
Daripada Nabi S.A.W bersada ia : “Bacalah surah Yasiin ke atas orang yang meninggal dikalangan kamu”. ( -Musnad Imam Ahmad, juzuk 5, m/s 26 -, - Sunan Abu Daud, no hadis 2131 -, - Sunan Ibn Majah, no hadis 1522 -, - Sohih Ibnu Hibban, juzuk 7, m/s 269 - ).

4) Imam Al-Bukhari juga ada meletakkan sebuah tajuk dalam sahihnya:

(باب قراءة فاتحة الكتاب على الجناجة )

Ini adalah dalil umum bahawa dibaca ayat Al-Quran itu ketika dalam solat jenazah atau di luarnya. Daripada bab ini juga membuktikan bahawa dibaca ayat Al-Quran ketika mengkafankan jenazah dan selepas mengkebumikannya sepertimana hadis riwayat Ibn Umar r.a yang telah dinyatakan pada sebelum ini.

5) Para Ulamak juga mendatangkan dalil bahawa sampai pahala bacaan kepada si mati, dengan mendatangkan qias daripada hadis Ibn ‘Abbas r.a mengenai kisah dua orang ahli kubur yang sedang di azab, lalu Rasulullah mengambil pelepah tamar yang dibahagi dua, dan ditanamkan ke atas kedua-dua kubur tersebut, seraya bersabda seperti berikut :

" لعله يخفف عنهما ما لم ييبسا ".
Maksudnya :
“Mudah-mudahan pelepah tamar tersebut boleh meringankan azab mereka berdua selagi pelepah itu masih basah ( tidak kering )”. (Sahih Imam Bukhari, juzuk 1, m/s458, no hadis 216 ).

Imam Al-Khattabi berkata : “Hadis ini membuktikan bahawa dibolehkan membaca dan menghadiahkan pahala bacaan tersebut kepada si mati, kerana jika mereka yang diringankan azab hanya dengan disebabkan pelepah tamar sahaja yang bertasbih, apatah lagi seorang muslim membaca Al-Quran yang lagi besar fadhilat dan keberkatannya”. ( ‘Umdatul Qori, juzuk 3, m/s 118 )

Berdasarkan dalil ini, maka lebih utama pahala tersebut sampai kepada si mati, dengan bacaan dari seorang yang hidup.

6) Syeikh Abdullah As-Siddiq Al-Ghumari berkata : “Solat jenazah tidak disyariatkan melainkan hanya untuk memberi manfaat kepada si mati dan memperoleh syafaat untuk si mati dalam solat dengan bacaan doa dan istighfar. Jika sampai kepada si mati berdasarkan apa yang terkandung dalam solat itu yang terdiri dari bacaan doa dan istighfar, maka begitu juga sampai apa yang terdapat di dalam Al-Quran, keduanya sama sahaja”. ( Taudhih Al-Bayan Li Wusul Thawab Al-Quran ).

Kesimpulan

Menurut pandangan Imam An-Nawawi berdasarkan kedua-dua pandangan ini, beliau berpendapat bahawa : Hendaklah kepada pembaca Al-Quran berdoa setelah selesai bacaannya : “Ya Allah, sampaikanlah pahala bacaanku ini kepada si fulan”. (Al-Azkar, m/s 193-194). Instinbat yang diberikan oleh Imam An-Nawawi ini merupakan penyelesaian kepada pertikaian di antara dua pendapat ini.
Pandangan ini boleh dikaitkan keharusannya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim seperti berikut :
إذا مات ابن أدم انقطع عمله إلا من ثلاثة : صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له.
Maksudnya :
“Jika mati seorang anak Adam, nescaya akan putus amalannya kecuali tiga perkara : Sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat atau anak soleh yang mendoakannya”. ( Sahih Imam Muslim, juzuk 3, m/s 1255 ).
Ini adalah salah satu dalil yang menunjukkan doa seseorang kepada si mati sampai, sedangkan Al-Quran lebih afdhal berbanding doa. Kesimpulan yang boleh dibuat walaupun ada khilaf di antara ulamak berkenaan sampai ataupun tidak pahala bacaan seseorang kepada si mati, maka berdasarkan hadis ini doa kepada si mati tidak ada sebarang khilaf dikalangan ulamak salaf dan khalaf. Oleh itu, adalah lebih baik setelah selesai bacaan Al-Quran itu kita sertai dengan doa dan harapan agar Allah menerima amalan yang dilakukan dan moga-moga pahala bacaan tersebut sampai kepada si mati. Perbuatan ini juga bertepatan dengan amalan masyarat Melayu kita di Malaysia mahupun di nusantara umumnya, seperti bacaan yasiin, tahlil dan sebagainya. Segala amalan ini akan sampai pahalanya kepada si mati insyaAllah, kerana di akhir amalan tersebut akan diiringi dengan doa akan kesejahteraan kepada si mati. Waallahua’lam.

Penutup

Membaca Al-Quran kepada si mati merupakan permasalahan cabang yang berlaku khilaf di kalangan ulamak, dan ia tiada kaitan dengan persoalan akidah yang boleh menggugurkan pegangan seseorang muslim. Jadi mengenai perbahasan ini tidak perlu diperbesarkan lagi sehingga boleh menimbulkan puak-puak dikalangan masyarakat orang Islam, hanya disebabkan dengan masalah yang yang kecil ini.

Bersama Artikel ini dilampirkan beberapa cadangan nama-nama kitab kepada pembaca sebagai rujukan untuk mendapat pengetahuan dengan lebih mendalam lagi berkenaan permasalahan ini :

1) Kitab Jamik, bab Al-Qiraah ‘Ala Al-Kubur, oleh Imam Abu Bakar Al-Khallal Al-Hambali.
2) Perbahasan yang sama oleh Imam Al-Hafiz Syamsuddin bin Abdul Wahid Al-Maqdisi Al-Hambali.
3) Kitab At-Tazkirah Fi Ahwal Al-Mauta Wa Umur Al-Akhirah, oleh Imam Al-Qurthubi Al-Maliki.
4) Kitab Syarah As-Sydur Bi Syarhi Hal Al-Mauta Wa Al-Kubur, oleh Imam Al-Hafiz As-Sayuthi As-Syafie.
5) Taudhih Al-Bayan Li Wusul Thawab Al-Quran, oleh Al-Hafiz As-Sayyid Abdullah As-Siddiq Al-Ghumari.

Sumber : http://www.pmram-manhal.blogspot.com/

MASALAH HUKUM PENGGUGURAN BAYI

Para fuqaha` telah membahaskan mengenai masalah pengguguran bayi ini. Mereka membahagikan perbahasan mengenai penguguruan bayi ini kepada dua peringkat. Peringkat yang pertama janin yang belum ditiupkan roh dan peringkat yang kedua selepas ditiupkan roh.
1) Pengguguran Bayi Sebelum Ditiupkan Roh :
Telah thabit dalam hadis bahawa roh seseorang bayi itu akan ditiupkan selepas 120 hari dalam kandungan. Ini telah disebut oleh nabi Muhammad SAW dalam hadis yang dikeluarkan oleh Imam Bukhari Dan Imam Muslim, yang bermaksud :
“Sesungguhnya salah seorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari sebagai air mani, kemudian menjadi segumpal darah seperti yang demikian itu (iaitu 40 hari), kemuadian ia menjadi segumpal daging seperti yang demikian itujuga (iaitu 40 hari) ,kemudian diutuskan kepadanya malaikat lalu ditiupkan roh padanya”.
Ia juga dikuatkan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: kemudian air manii tu kami jadikan ia segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkuskan dengan daging, kemudian, kami jadikan ia makhluk yang (berbentuk) lain, maka, maha suci Allah, pencipta yang paling baik (Al-Mukminun:14).
Ini menunjukkan bahawa Islam telah pun menyebut mengenai perkembangan janin ini didalam kandungan pada seribu tahun yang lampau sebelum saintis menjumpainya. Roh yang ditiupkan dalam janin ini tidaklah mempunyai perbezaan dengan apa yang telah disebut oleh Al-Quran dan Hadis. Sesungguhnya janin yang belum ditiupkan rohnya berada dalam satu kehidupan yang disebut oleh ulamak “kehidupan di alam janin” dan jenis kehidupan ini bebeza dengan kehidupan di alam roh yang sudah dianggap sebagai kehidupan manusia biasa kerana telah berjalan hukum hakam ke atas peringkat ini (janin yang ditiup roh). Maka difahami disini bahawa ada perbezaan hukum antara janin yang belum ditiup rohnya dan yang sudah ditiupkan rohnya.

Maka jumhur ulamak berpendapat bahawa harusnya menggugurkan kandungan yang belum ditiupkan roh iaitu sebelum mencapai 120 hari sekiranya ada keuzuran dan kesulitan yang menghendaki supaya digugurkan kandungan seperti merasa lemah tubuh badan, khuatir akan keselamatan diri sekiranya meneruskan kandungan ataupun wujudnya kesusahan yang ditanggung hasil kandungan tersebut. Tetapi ulamak meletakkan syarat supaya pengguguran itu tidak mendatangkan risiko dan bahaya kepada ibu kandung. Sekiranya tiada keuzuran mahupun kesulitan, maka makruh hukumnya menggugurkan kandungan tersebut.

2) Pengguguran Bayi Selepas Ditiupkan Roh

Sepakat para ulamak mengatakan haram menggugurkan kandungan selepas ditiupkan roh iaitu ketika janin berusia 120 hari ke atas. Maka bagi siapa yang menggugurkan kandungan pada waktu ini, akan dikenakan kifarat diat ( denda ) kerana dianggap membunuh nyawa tetapi kifarat ini tidak dikenakan secara sempurna kerana menganggap bayi yang dalam kandungan tidak dikira sebagai sempurna kejadiannya . Kifarat ini juga akan dikenakan kepada sesiapa yang terlibat dalam pengguguran ini samaada yang menggugurkan itu ibu kandungan atau suaminya ataupun orang luar. Maka mereka akan dikenakan kifarat di atas perbuatan mereka sebanyak 420 gram emas tulin mengikut nilai semasa waktu kandungan digugurkan.

PENGECUALIAN

Mengikut hukum yang asal, tidak dibolehkan untuk menggugurkan bayi dalam kandungan, walau bagaimana keadaan sekalipunpun, sekiranya ada dharurat yang memerlukan kepada proses pengguguran seperti terdedahnya ibu kandungan kepada risiko dan bahaya sekiranya ibu kandungan meneruskan kandungan terebut, maka ulamak meletakkan kaedah yang berbunyi ‘mengambil dharurat yang lebih ringan’. Maka difahami disini bahawa menggugurkan bayi tersebut sebagai dharurat yang lebih kecil berbanding dharurat yang lebih besar iaitu meneruskan kandungan tersebut yang boleh membawa bahaya dan ancaman nyawa kepada ibu kandungan.
KANDUNGAN YANG CACAT

Pada zaman sekarang kita melihat kemajuan yang telah dicapai oleh ahli kedoktoran dan genetic dalam menyelidik sesuatu kajian. Mereka bukan sahaja dapat mengetahui jantina bayi dalam kandungan bahkan dapat mengkaji keadaan bayi tersebut samaada normal ataupun cacat, tahap kecacatan sesorang bayi, tempoh hayat bayi yang cacat dan sebagainya. Maka, kepakaran yang ada pada ahli perubatan dan genetic ini boleh membantu sedikit sebanyak bagi menyelesaikan permasalahn hukum yang berkaitan dengan bagi yang bayi yang tidak normal ini.


Para ulamak berpendapat sekiranya janin yang berada dalam kandungan itu mempunyai masalah genetic yang boleh membawa kepada penyakit yang lebih serius apabila dilahirkan, maka diharuskan untuk menggugurkan kandungan tersebut sekiranya janin tersebut belum berusia 120 hari.

Tetapi sekiranya janin tersebut usianya telah melebihi dari 120 hari, iaitu selepas ditiupkan rohnya, maka ulamak meletakkan kaedah pertimbangan antara mudharat yang ada dan mengambil mudharat yang lebih kecil. Sekiranya kecacatan yang dialami oleh bayi tersebut tidak membawa kepada kematian ataupun kecacatan tersebut boleh dirawati selepas dilahirkan maka disepakati oleh ulama bahawa tidak boleh menggugurkan janin tersebut.

Adapun sekiranya kecacatan tersebut adalah kecacatan yang besar, serta tidak boleh dirawat, dan boleh membawa kepada kematian suatu hari nanti ataupun melambatkan pertumbuhan , sebagai contoh : bayi yang berada dalam kandungan tersebut mengalami kecacatan pada otak, yang menyebabkan tidak boleh berfikir ataupun menyebabkan gila. Maka diharuskan proses pengguguran tersebut. Keharusan menggugurkan ini diberikan kerana melihat setiap zuriat yang selamat dan normal yang diberikan oleh Allah adalah nikmat, adapun sekiranya tidak normal, maka ianya tidak dikira sebagai nikmat bahkan bala dan bayi yang dilahirkan tersebut tidak pula mampu untuk hidup dalam keadaan cacat. Maka ianya menjadi satu keharusan untuk digugurkan walaupun selepas dari 120 hari. Tetapi doctor yang merawat pesakit terebut hendaklah bijak dalam menentukan tahap kecacatan yang dibolehkan oleh syarak untuk digugurkan berdasarkan garis panduan yang telah diberikan tadi.

JANIN HASIL DARI JENAYAH ROGOL.

Adapun sekiranya janin yang dikandung oleh ibu tersebut terhasil dari jenayah rogol, maka dibolehkan untuk digugurkan sebelum janin tersebut berusia 120 hari bahkan hendaklah bayi tersebut digugurkan dengan cepat sekiranya pasti bayi tersebut hasil dari jenayah rogol. Keharusan ini diberikan oleh ulamak dengan menyamakan situasi ini dengan ibu yang mengandung yang menggugurkan kandungan kerana menghidap penyakit lemah anggota badan, maka keharusan gugur ini juga diberikan kerana melihat kepada mangsa rogol yang mengalami trauma dan kesan tersebut membawa kepada mental yang lemah sekiranya kandungan itu tidak digugurkan. Wallahu’alam.

Sumber : http://pmram-manhal.blogspot.com