MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

SEPANYOL 1 BELANDA 0


Sudahku jangka,
Sudahku ramal,
Sudahku agak.

Sepanyol juga yang juara!!!!

Setelah sebulan asyik dok tengok jadual bola. Cari rumah mana yang sesuai nak tengok bola. Dekat rumah aku ada juga televisyen. Tapi da rosak. Mafisy suwwar. Terpakso poi umah senior-senior yang ado tv. Itulah kojo aku tiap kali pasukan favourite aku main. Apokan dayo, kalu udah minat ngan bola tue apo jo boleh buat . Yang penting dapat tengok bola.

Seperti biasa, malam final aku ke rumah seniorku yang baik la jugak. Pukul 9.10 malam dah kuar rumah. Semangat nak tengok final punye pasal. 4 tahun lepas tak dapat tengok sebab ada kat sekolah. Perjalanan yang mengambil masa hanya 5 minit aje. Rumah nya dokek jo pun. Poi la aku dengan 3 orang kawan aku. dalam 3 orang tue ada plak sorang minat Belanda. Ish.. Ish.. Ish..

Sampai je rumah yang dituju, pe lagi aku pun ketuk la pintu. Tengok dalam rumah masih kosong. Maknonyo orang tak datang lagi. Mengongker la kami. Bak kata orang amik tempat Grand Stand. 5 minit lepas tu datang 3 orang senior. Tepat jam 9.30 malam perlawanan yang dinantikan selama sebulan pun bermula.

Herm.......... tidak menghiburkan langsung separuh masa pertama. Nasib baik tuan rumah bagi air. Sambil tengok sambil meneguk air. Harap-harap TORRES masuk la 2nd half. Tapi tak masuk jugak. Dah extra time baru nak masuk. Tengok kejap pun jadilah. Ingatkan sampai sepakan penalti . Akhirnya gol jugak. Gol yang dicari-cari muncul hasil penyudah baik dari Andres Iniesta.

Tamat sudah episod Piala Dunia 2010..........

AMAR MAKRUF NAHI MUNKAR

Beberapa hari yang lalu, saya berkesempatan menghadiri satu program yang membincangkan berkenaan "Amar Makruf Nahi Munkar". Jika melihatkan kepada tajuk, saya pasti semua sudah sedia maklum apa itu yang dimaksudkan dengan tajuk berkenaan.Firman Allah s.w.t:

وليكن منكم أمة يدعون الى الخير ويامرون بالمعروف وينهون عن المنكر واولئك هم المفلحون

Maksudnya: "Dan hendaklah ada dikalangan kamu sebahagian yang menyeru ke arah kebaikan dan mengarah yang makruf serta mencegah yang munkar dan mereka inilah golongan yang beroleh kejayaan"
(Ali-Imran:104)

Firman Allah lagi:

"كنتم خير أمة اخرجت للناس تامرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمن بالله"

Maksudnya: "Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan di tengah-tengah masyarakat manusia untuk mengajak mereka ke arah yang makruf dan mencegah mereka dari yang mungkar dan kamu beriman kepada Allah s.w.t"
(Ali-Imran:110)

Amar Makruf nahi mungkar adalah dua tugas rasmi bagi seorang muslim yang bertanggungjawab terhadap agamanya. Pengabaian erhadap dua tugas ini membawa implikasi yang buruk terhadap individu muslim terbabit dan kesan sampingannya turut dirasai oleh umat Islam keseluruhannya.

Amar makruf dan nahi mungkar merupakan suatu yang sering disinonimkan dengan golongan المفلحون dan الصالحون. Serentak itu, ianya suatu gambaran jelas bahawa amar makruf dan nahi mungkar adalah dana mekanisme yang melahirkan insan الفلح dan الصالح.

Firman Allah s.w.t:

"يؤمنون بالله واليوم الآخر ويامرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويسارعون فى الخيرات واولئك من الصالحين"

Maksudnya: "Mereka beriman kepada Allah dan hari kiamat dan mereka mengajak ke arah yang makruf dan mencegah kemungkaran dan mereka bersegera dalam hal-hal kebaikan dan merekalah terdiri dari golongan orang-orang yang soleh".
(Ali-Imran:114)

Pengkaderan ummah al-najihah tidak sempurna sebagaimana usaha untuk melahirkan masyarakat sentosa dan bahagia jua, tidak akan berjaya tanpa agenda amar makruf dan nahi mungkar direalisasikan. Setiap individu muslim dalam rangka mempertahankan wibawa diri dan masyarakat mereka dari pengaruh jahiliah moden yang kian mengancam, mestilah bingkas bangun menyusun aktiviti amar makruf dan nahi mungkar.

Firman Allah s.w.t:

"والمؤمنون والمؤمنات بعضهم اولياء بعض يامرمن بالمعروف وينهون عن المنكر ويقيمون الصلاة ويئتون الزكاة ويطيعون الله ورسوله اولئك سيرحمهم الله ان الله عزيز حكيم"

Maksudnya: "Orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka adalah menolong sebahagian yang lain, mengarah yang makruf dan mencegah kemungkaran mereka , mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan mereka mentaati Allah dan Rasul-Nya merekalah yang akan dirahmati oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Mha Bijaksana"
(At-Taubah:71)


MENINGGALKAN AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR: SATU IMPLIKASI BURUK

Manusia dikawal oleh undang-undang. Tiada satu negara pun yang tidak mempunyai undang-undang. Namun bagi umat Islam utusan wahyu Ilahi itu merupakan undang-undang yang bukan sahaja mengawal mereka di dataran bumi ini, malah terus berfungsi sehingga ke akhirat dengan memelihara mereka dari terjerumus ke lembah Jahannam.

Amar makruf dan nahi mungkar antara ceraian peruntukan undang-undang Islam yang mengawal manusia agar tidak menjadi mangsa kebuasan nafsu ammarah, sekaligus menyelamatkan mereka dari kebejatan noda dan dosa. Alangkah malang bagi manusia yang meninggalkan amar makruf dan nahi mungkar tersebut. Justeru ia bermaksud meninggalkan perintah Allah atau mengelakkan diri dari undang-undang Allah s.w.t.

Keadaan ini meletakkan hubungan dengan Allah s.w.t. dan tiadalah implikasi yang paling buruk melainkan retaknya hubungan dua hala antara Allah dan hamba-Nya. Lebih ketara apabila implikasi itu menular sehingga menghancurkan peradaban manusia. Tanpa amar makruf dan nahi mungkar generasi manusia kehilangan pedoman, amal Islami kian terhakis dan aqidah ummah terancam.

Antara sedutan peristiwa dalam masyarakat umat Islam. Terdapat mereka yang mesti diarah dan dipandu untuk melakukan amal Islami. Tanpa arahan dan panduan itu, mereka akan membantu diri, kaku dan lesu. Fenomena inilah yang melumpuhkan umat Islam apabila amal Islami semakin hari semakin terhakis.

Sementara di satu sudut yang lain pula, terdapat mereka yang mesti dicegah dan dihalang supaya mereka meninggalkan perbuatan-perbuatan maksiat dan mungkar. Tanpa cegahan dan halangan itu mereka akan galak berani dan rakus. Fenomena inilah yang memusnahkan umat Islam apabila kemungkaran telah berakar umbi.

Sabda Rasulullah s.a.w:

"عن حذيقة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم: والذي بيده لتامرون بالمعروف ولتنهون عن المنكر او ليوشكن الله ان يبعث عليكم عقابا منه ثم تدعونه فلا يستجاب لكم

Maksudnya: "demi Tuhan yang diriku di dalam genggaman-Nya, sama ada kamu menyuruh kepada yang baik atau kamu mencegah kemungkaran atau hampirlah Allah menurunkan hukuman (bala) ke atas kamu lalu kamu berdoa kepada Allah maka doa itu tidak diperkenankan bagi kamu oleh Allah"

Firman Allah s.w.t:

واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصمة واعلموا ان الله شديد العقاب

Maksudnya: "Dan takutlah olehmu akan fitnah (bala) yang tidak hanya ditimpakan kepada orang-orang yang zalim di kalangan kamu sahaja dan ketahuilah sesungguhnya Allah amat dahsyat pembalasannya"
(Al-Anfal:25)

Tegasnya, perbuatan meninggalkan amar makruf dan nahi mungkar itu adalah satu perbuatan yang nyata mengundang kemurkaan dan bala Allah pastinya pula, apabila ianya diturunkan oleh Allah, semua pihak akan terlibat.

AKIVITI AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR


A-AMAR MAKRUF

  • Solat jemaah dan memakmurkan rumah Allah
  • Majlis ilmu, usrah, ceramah atau seumpamanya
  • Kem ibadah, tamrin, mukhayyam dan sebagainya
  • Kaunseling dan khidmat nasihat
  • Khidmat masyarakat-membantu faqir miskin dan sebagainya
  • Bina siturrahim
  • Ihya' Ramadhan dan hari-hari munasabah kebesaran Islam
  • Qiamullail dan zikir munajat
  • Kenduri kesyukuran, majlis tahlil dan sebagainya
  • Menyertai gerakan Islam dan aktiviti-aktivitinya
  • Ziarah kubur, orang sakit dan sebagainya
  • Tegur-menegur atau nasihat-menasihati
  • Iltizam dengan program kebajikan
  • Cipta suasana Islami
  • Rumahtangga muslim
  • Koperasi muslim
  • Dakwah Islamiyyah
B-NAHI MUNGKAR

  • Basmi kejahilan
  • Tegur penganjur-penganjur maksiat
  • Menghapuskan sumber-sumber maksiat
  • Memorandum bagi pihak berwajib
  • Tegur pemerintah yang zalim
  • Rondaan dan serbuan ke sarang-sarang maksiat atau buat laporan
  • Memusnahkan iklan-iklan yang menjolok mata
  • Memboikot dan membasni majalah-majalah hiburan dan unsur seks
  • Menghalang orang Islam mengunjungi pusat judi atau kasino
  • Menghindari majlis-majlis lagha
  • Tidak bersekongkol atau cenderung kepada pelaku maksiat
  • Bentuk skuad nahi mungkar

AMAR MAKRUF DAN NAHI MUNGKAR: SIKAP YANG DILAKNAT

Kedurhakaan manusia terhadap Tuhannya tidak terhenti setakat keengganan mereka melakukan kerja-kerja amar makruf dan nahi mungkar malah mereka pula yang memainkan peranan penting menggalakkan program-program mungkar sehingga ia kian berleluasa dan terlalu sukar untuk dihapuskan. Lebih meruncing keadaan apabila mereka bertindak lebih berani dengan menghalang usaha-usaha makruf yang diarahkan oleh sebahagian ummah yang prihatin terhadap urusan agama mereka.

Kewujudan golongan ini memberi saingan hebat kepada operasi amar makruf dan nahi mungkar. Persaingan tersebut bertambah kronik apabila aktivis amar makruf dan nahi mungkar di kalangan mereka yang mengaku muslim. Sedang amar makruf dan nahi mungkar ini hanyalah akan menjerumuskan mereka ke lembah yang amat dahsyat, sekalipun mereka mempunyai kuasa dan pengaruh di dunia ini.

Firman Alla s.w.t.:

"المنافقون والمنافقات بعضهم من بعض يامرون بالمنكر وينهون عن المعروف ويقبضون ايديهم نسوا الله فنسيهم ان المنافقين هم الفاسقون وعد الله المنافقين والمنافقات والكفار نار جهنم خالدين فيها هي حسبهم ولعنهم الله ولهم عذاب مقيم"

Maksudnya: "Orang-orang lelaki dan perempuan setengahnya adalah sama dengan setengah yang lain. Mereka masing-nasing menyuruh perbuatan yang jahat dan mencegah perbuatan yang baik dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil) mereka telah melupakan Allah (tidak mempeduli perintah Allah) dan Allah juga melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik lelaki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka jahannam, mereka kekal di dalamnya. Cukuplah neraka itu menjadi balasan mereka dan Allah melaknat mereka dan bagi mereka azab seksa yang kekal"
(At-Taubah:67-68)


TIDAK CEGAH KEMUNGKARAN ADALAH SIKAP BANI ISRAEL

Sebahagian umat Islam hari ini mengambil jalan mudah. Enggan menyusahkan diri untuk mencegah kemungkaran. Mereka beranggapan bahawa memadailah mereka menjaga peribadi mereka dan tidak perlu menjaga tepi kain orang kononnya. Mereka lupa, sikap sedemikian amat berbahaya kerana ia telah memberi laluan selesa kepada aktiviti mungkar yang kelak apabila kemungkaran menguasai suasana, dirinya sendiri tirut menjadi mangsa kemungkaran.

Sebagai contoh: Kita membina rumahtangga muslim yang baik kita mendidik anak dan isteri dengan Tarbiyah Islamiyah. Syiar-syiar Allah dihidupkan dalam rumahtangga kita tetapi kita tidak pernah mempedulikan kemungkaran yang dilakukan oleh jiran kita, malah kita enggan untuk mencegahnya. Kita juga tidak menghiraukan kemungkaran yang berlaku dalam masyarakat dan pusat-pusat pengajian, seperti pergaulan bebas, hiburan yang berlebihan dan sebagainya. Persoalannya bolehkah kita selama-lamanya mengurung diri kita, isteri dan anak kita dalam sebuah rumah sehingga tidak terlibat dan berkomunikasi dengan masyarakat? Apakah kita tidak akan menghantar anak-anak kita ke sekolah atau universiti?

Persoalan ini harus direnung dengan basirah sebagai seorang muslim yang bertanggungjawab. Justeru itu, tiada sikap berkecuali dalam hal ini. Makruf wajib ditegakkan dan begitulah pula mungkar wajib ditegah. Keengganan untuk mencegah kemungkaran adalah satu sikap yang dilaknat oleh Allah sebagaimana Allah telah melaknat Bani Israel yang juga enggan mencegah kemungkaran yang berlaku.

Firman Allah s.w.t.:

"لعن الذين كفروا من بني اسرائيل على لسان داود وعيسى ابن مريم ذلك بما عصوا وكانوا يعتدون كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه لبئس ما كانوا يفعلون"

Maksudnya: "Orang-orang kafir Yahudi dan Bani Israel telah dilaknat (dalam kitab Zabur dan Injil) melalui lidah Nabi Daud dan Isa Ibn Maryam. Sedemikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu melampau. Mereka tidak saling cegah-mencegah (sesama sendiri) dari perbuatan mungkar (derhaka dan melampau yang mereka lakukan). Demi sesungguhnya amatlah buruk apa yang telah mereka lakukan"
(Al-Maidah:78)












SANG PENAKLUK KONSTANTINOPEL: SULTAN MUHAMMAD AL-FATEH


TOKOH


Dirinya diisyaratkan oleh Nabi s.a.w dalam sebuah hadis. Nabi s.a.w ketika menggali Parit Khandak bersabda:"....Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..."

(Hadis riwayat Imam Ahmad)



Sultan Muhammad Al-Fateh dilahirkanpada 29 Mac 1432 dan mangkat pada 3 Mei 1481. Detik kelahirannya pun sudah mengisyaratkan bahawa ia bakal menempa sejarah yang besar. Kejayaan yang bakal ditempanya sudah dapat dirasai apabila berita kelahirannya disampaikan kepada ayahandanya Sultan Murad, tepat ketika baginda sedang membaca Al-Quran pada ayat yang bermaksud: "Sesungguhnya Kami tekah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata".

Sulatan Murad begitu menitik beratkan tarbiah kepada anaknya. Hati anaknya telah ditempa dengan jihad dan ilmu peperangan sejak kecil lagi. Dia tidak dimanjakan, walaupun beliau hidup dalam istana. Jiwa mujahid dan abid berpadu sekali. Inilah merupakan ketua yang malamnya bagai rahib merintih pada ALLAH dan sangat kuat beribadah manakala siangnya bagaikan singa kuat berjuang.

Dengan tujuan mendidik, sewaktu berumur 16 tahun pernah Sultan Muhammad Al-Fateh diberi kepercayaan kepada ayahandanya untuk memangku jawatannya sebagai pemerintah Turki semasa Sultan Murad pergi ke Pulau Magnesia untuk bersuluk. Beliau mila menduduki takhta pada masa umurnya 19 tahun . Di kala itu baginda sudah begitu arif mengenai tipu helah musuh. Di waktu itu Maharaja Kristian dari Konstantinopel telah mengirim guru-guru terbaik mendidiknya tentang adab dan adat istiadat kehidupan raja-raja, beliau menyuruh guru-guru tersebut pulang sambil berkata: "Haram hukumnya seorang Islam ditarbiah oleh orang kafir."

Sewaktu pemerintahannya juga, baginda membangunkan sebuah benteng yang dinamakan RUMELI HISARRI yang bermaksud benteng orang-orang Rom. Baginda sendiri membuka baju dan serbannya, mengangkat batu dan pasir hingga dengan itu ulama-ulama dan menteri-menteri terpaksa ikut kerja juga. Melihatkan usaha Sultan Muhammad Al-Fateh itu, gementarlah hati Kaisar, Maharaja Rom. Benteng tersebut siap dalam masa tiga bulan. Dari benteng itu, dikawal dengan rapi kapal-kapal yang melintasi Selat Bosphorus. Dan dari situ juga beliau mempersiapkan kelengkapan membebaskan Konstantinopel(cita-cita utamanya untuk merealisasikan hadis yang telah disabdakan Rasul tercinta 700 tahun sebelumnya).

Setelah persiapan taqwa dan kekuatan lahiriah telah mantap, peperangan dimulakan. Berbulan-bulan lamanya berlaku peperangan, namun belum tampak tanda-tanda kemenangan di pihak tentera Islam. Muhammad Al-Fateh pun merujuk guru mursyidnya, Shamsudin Al-Wali bilakah masanya benteng Konstantinopel akan jatuh ke tangan tentera Islam. Gurunya melalui firasat memberitahu: "pada hari yang ke-53, hari Selasa, pukul 11.00 pagi". Di sepanjang tempoh menuggu tersebut, kesenua tentera menghabiskan masa dengan perjuangan yang gigih di siang hari serta mempertingkatkan ibadah di malam hari.

Akhirnya pada 29 Mei 1453, baginda berjaya menawan Konstantinopel. Beliau telah membuktikan kebenaran hadis Rasulullah. Konstantinopel telah ditukar nama kepada Islambol(Islam keseluruhan) yang mana kini dikenali dengan nama Istanbul. Sejarah mencatatkan bagaimana baginda menunjukkan sikap berlemah lembut dan bertoleransi tang sangat nengagumkan. Rakyat pada ketika itu diberi kebebasan untuk beragama. Semua gereja yang ada dikekalkan untuk kaum Nasrani beribadah kecuali gereja Aya Sophia telah ditukarkan kepada masjid. Baginda dengan tawadhuknya melumurkan tanah ke mukanya dan terus sujud syukur apabila meraih kejayaan tersebut.

Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan, timbul pertanyaan siapakah selayaknya menjadi Imam. Muhammad Al-Fateh memerintahkan kesemua tentera termasuk dirinya untuk bangun dan baginda lantas berkata: "Siapa diantara kamu sejak balighnya hingga ke saat ini pernah meninggalkan sembahyang fardhu, sila duduk!". Tiada seorang pun yang duduk, melambangkan tidak ada seorang pun di antara mereka yang pernah meninggalkan sembahyang fardhu.

Muhammad Al-Fateh berkata lagi:"Siapa di antara kamu yang sejak balighnya hingga kini pernah meninggalkan sembahyang sunat rawatib, sila duduk!". Sebahagian daripada tenteranya duduk. Muhammad Al-Fateh meneruskan lagi,:"Siapa di antara kamu yang sejak balighnya hingga kini pernah meninggalkan sembahyang tahajjud, sila duduk!". Kali ini seluruh tenteranya duduk kecuali seorang. Dia itu tidak lain ialah Sultan Muhammad Al-Fateh sendiri. Tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib dan solat tahajjud sejak akil baligh. Inilah dia anak didikan Shamsudin Al-Wali dan dialah ketua yang telah diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w.


Bilakah masa itu akan tiba lagi???? Umat Islam akan kembali ke Baitul Muqaddis(Al-Quds)

Istikharah Petunjuk Arah


Istikharah itu bermaksud meminta bantuan daripada Allah untuk seseorang itu memilih di antara beberapa kemungkinan yang diharuskan oleh Syara’. Ada pun pilihan yang berada antara manfaat dan mudarat, apatah lagi Halal dan Haram hatta Makruh, maka tidak harus untuk Istikharah dilakukan kerana tindakan yang sepatutnya diambil sangat jelas iaitu pada meninggal dan menghindarkan pilihan yang tidak baik itu.

Sabda Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam :

Hadith yang dikeluarkan oleh al-Bukhari di dalam Sahihnya dengan sanadnya daripada Jabir radhiyallaahu ‘anhuma, beliau berkata

Daripada Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam Baginda bersabda:

Apabila sesiapa daripada kalangan kamu diberatkan oleh sesuatu maka hendaklah dia Rukuk dengan dua Rukuk (mengerjakan Solat dua rakaat) yang selain daripada Solat yang Fardhu
(yakni mengerjakan Solat dua Rakaat dengan niat Istikharah).


Kemudian hendaklah dia berdoa: Ya Allah, aku beristikharahkan Engkau dengan ilmu-Mu dan aku juga memohon ketetapan dengan ketetapan yang bersandarkan kurniaan-Mu yang Maha Agung. Engkaulah yang Maha Menetapkan sedangkan aku tidak mampu untuk menetapkan. Engkau Maha Mengetahui dan aku pula tidak mengetahui. Engkaulah yang Maha Mengetahui akan perkara-perkara yang tersembunyi. Ya Allah, jika pada ilmu-Mu sesungguhnya urusan ini – harus disebut hajat tersebut atau cukup sekadar meniatkannya kerana Allah Maha Mengetahui akan hajat itu – adalah baik untukku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan datang), maka tetapkanlah ia untukku dan mudahkanlah ia bagiku. Kemudian berkatilah bagiku di dalam pilihan ini. Dan andaikata pada ilmu-Mu sesungguhnya hal ini adalah buruk bagiku pada agama, kehidupan dan kesudahan urusanku (kini dan akan datang), maka hindarkanlah ia daripadaku dan hindarkanlah aku daripadanya. Tetapkanlah bagiku kebaikan dan jadikanlah aku redha dengannya.

ANTARA ISTIKHARAH DAN ISTISYARAH

Istikharah itu mempunyai gandingan yang memberi tambahan kemudahan. Ia dikenali sebagai Istisyarah.

Istisyarah ini bermaksud meminta pendapat mereka yang boleh dipercayai untuk membantu seseorang itu membuat keputusan.

Sheikh al-Islam Ibn Taimiyyah rahimahullah pernah berkata:

“Tidak akan menyesal seorang yang beristikharah kepada al-Khaliq (Allah) serta bermesyuarat dengan para Makhluq, serta tetap pendirian dalam keputusannya”

Biar pun para Ulama berselisih pendapat tentang mana yang patut didahulukan antara Istisyarah dan Istikharah, ia tidak menjejaskan bahagian yang perlu dimainkan oleh seorang manusia dalam proses dirinya membuat keputusan. Sebelum sampai kepada pertimbangan memilih antara dua kebaikan, seseorang yang berhajat itu mestilah mempunyai asas dalam penilaiannya agar pilihan yang ada di depan matanya adalah antara dua perkara yang harus serta sama baik. Sudah tentu, hal ini juga memerlukan dirinya untuk mengambil bahagian dengan berusaha.

Setelah beristikharah, namun hati masih berada di dalam ketidak pastian, harus baginya untuk mengulangi Solat dan Doa Istikharah itu hingga beroleh ketetapan hati dalam membuat keputusan. Di samping itu juga, dia dianjurkan beristisyarah, yakni meminta pendapat individu-individu yang dipercayai integriti dan kemahirannya dalam urusan tersebut, agar keputusan boleh dibuat.

Titik pentingnya ialah, keputusan hendaklah kita yang berhajat itu melakukannya dan bukan menyerahkan kepada Allah untuk membuat keputusan itu dan menampakkanya melalui petanda-petanda yang dicari. Di sinilah ruang untuk fitnah berlaku apabila dalam suasana hidup kita yang dibelenggu oleh pelbagai maksiat serta Iman yang teruji, kita membuka suatu ruang kosong untuk dicelah oleh tipu helah Syaitan.

Tambahan pula dalam keadaan jiwa anak muda yang selalu lemah untuk menolak kehendak diri dan sering terdorong mengikut kemahuan. Jiwanya tidak bulat meminta kepada Allah, sebaliknya bermain helah untuk mengharapkan Allah menyokong kecenderungan dirinya sendiri.

Berhentilah mencari mimpi.

Berhentilah menunggu petanda.

Beristikharah memanggil kebersamaan Allah dalam keputusan yang kita buat. Kita yang membuat keputusan itu, dengan keyakinan hasil Istikharah, bahawa keputusan yang kita buat itu adalah dengan kebersamaan Allah. Jika di kemudian hari, pada pilihan yang dibuat itu, datang mehnah yang menguji kehidupan, kita tidak akan berfikiran negatif malah berusaha untuk mencari sisi-sisi positif pada apa yang berlaku kerana keputusan yang dibuat dahulu itu adalah dengan kelengkapan Syariatullah (Istikharah) serta Sunnatullah (Istisyarah – Ikhtiar Usaha).

Pertimbangkanlah… seandainya pilihan yang disangkakan petunjuk daripada Allah itu mencetuskan mudarat, permusuhan, meninggalkan yang afdhal dan mengambil yang mafdhul… berhati-hatilah.

Ia mungkin mainan Syaitan.

“Sebahagian (daripada umat manusia) diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufiq untuk beriman dan beramal soleh); dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka telah menjadikan syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati) selain Allah. serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada di dalam petunjuk hidayah”
[Al-Aa'raaf 7: 30]


KESIMPULAN

1. Hindarkan diri daripada kesukaran menetapkan pendirian dalam kehidupan.
Was-was adalah permainan Syaitan dan penyakit jiwa yang mengundang bahaya.

2. Dalam hal-hal yang tiada keraguan dalam membuat pilihan keputusan, ia tidak berhajatkan
kepada Istikharah.

3. Ketika berdepan dengan pilihan yang sukar ditentukan, gunakan pertimbangan diri untuk
melihat buruk baiknya.

4. Jika jelas mudarat atau sudah ditentukan Haram hukumnya, maka tidak harus beristikharah.
5. Pada perkara yang sukar untuk dibuat keputusan, beristikharahlah kepada Allah mengikut kaifiyat
Solat Istikharah dan Doa yang Ma’thur daripada Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam.

6. Istikharah boleh diulang beberapa kali hingga beroleh ketetapan hati untuk membuat keputusan.
7. Di samping itu juga beristisyarahlah dengan meminta pandangan pihak yang boleh
dipercayai kewibawaannya.

8. Petunjuk daripada Allah ialah kemampuan hati untuk tetap pendirian membuat keputusan.
9. Hindarilah perbuatan menunggu mimpi atau petanda berbentuk isyarat kerana ia sangat terbuka
kepada belitan Iblis.

10. Jauhi Bid’ah dan Syirik.
11. Setelah keputusan dibuat, bertawakkallah kepada Allah dan tenang dengan keputusan itu.
12. Seandainya timbul cabaran atau muncul sisi kekurangan pada pilihan yang dipilih,
tiada fikiran negatif muncul kerana yakin adanya hikmah dan kebaikan daripada Allah.

13. Istikharah terbuka kepada apa sahaja urusan kehidupan yang berada di dalam ruang lingkup
keharusan Syara’ dan salah jika hanya dilihat sebagai mekanisme jodoh.

14. Rujuklah kitab-kitab Fiqh serta panduan Sunnah dalam urusan Istikharah serta ibadah-ibadah yang lain.
15. Melakukan ibadah dengan hanya berpandukan hearsay adalah pintu kebinasaan dalam beragama.