MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

KUMPULAN CERITA AJAIB, ANEH DAN MENCUIT HATI (SIRI 1)




KISAH NELAYAN DAN ULAT
Seorang nelayan yang soleh, Abu Jaafar Mansur, telah berjaya menangkap seekor ikan. Tetapi seorang pengawal kerajaan telah merampas ikan itu dari tangannya dan memukulinya. Maka berkatalah Abu Jaafar, "Ya Tuhanku, Engkau telah menciptakan aku dalam keadaan lemah dan Engkau ciptakan dia dalam keadaan gagah perkasa, sehingga dia dapat menganiaya aku. Kuasakanlah dia pada satu makhluk dan jadikanlah dia sebagai pelajaran bagi semua kaum muslimin."

Setelah pengawal kerajaan itu tiba di rumahnya, dia menggoreng ikan itu. Ketika dia meletakkan ikan itu di atas hidangan, duri ikan itu tiba-tiba menyengatnya dengan izin Allah SWT. Tangan
yang tertusuk duri ikan itu bertambah parah dan ulat memakan tangannya. Dia tidak tahan lagi dan terpaksa tangannya itu dipotong. Tetapi ulat itu malah menjalar ke lengannya dan terpaksa dipotong pula. Kemudian dia tidur dan bermimpi seseorang mengatakan kepadanya, "Kembalikanlah hak itu kepada pemiliknya, agar engkau selamat dari penyakit ini."

Setelah dia terbangun, barulah dia menyedari mengenai ikan yang dirampasnya dari Abu Jaafar. Maka datanglah dia menjumpai Abu Jaafar dan memberinya sepuluh ribu dirham dan meminta halal kepadanya. Ketika Abu Jaafar menghalalkannya, berjatuhanlah ulat itu dari tangannya yang terluka dan kembalilah tangan itu sembuh seperti sedia kala dengan kekuasaan dan izin Allah SWT.

MORAL : Janganlah kita menzalimi dan menganiayai orang kerana sesungguhnya doa mereka akan dimakbulkan Allah....

6 SOALAN GANJIL
Diceritakan bahawa Hasan Al-Basri, Malik Bin Dinar dan Tsabit Al-Banani bertamu ke rumah Rabi'ah Al-Adawiyah. Berkatalah Hasan, "Hai Rabi'ah, pilihlah seorang dari kami, kerana sesungguhnya nikah itu termasuk sunnah Nabi Muhammad SAW."

Rabi'ah menjawab, "Aku mempunyai beberapa soalan. Barangsiapa yang dapat menjawabnya, aku akan kahwin dengannya."

1. Bertanyalah Rabi'ah pada Hasan untuk pertama kalinya, "Bagaimana pendapatmu ketika Allah berfirman pada hari perjanjian : "Mereka semua itu di syurga." Dan Allah juga berfirman : "Mereka semua itu di neraka." Tetapi dari golongan manakah aku kelak?" Jawab Hasan, "Aku tidak tahu,"

2. Bertanya lagi Rabi'ah, "Ketika Malaikat membentuk tubuhku di dalam rahim ibuku, apakah aku termasuk orang yang beruntung atau orang yang celaka?" Hasan menjawab, "Aku tidak tahu."

3. Rabi'ah bertanya lagi, "Ketika dikatakan kepada seseorang : "Janganlah engkau takut dan jangan pula engkau bersedih hati." Tetapi dikatakan pula kepada yang lain, "Tidak ada kegembiraan bagimu lagi." Lalu termasuk golongan yang manakah aku? Jawab Hasan, "Aku tidak tahu."

4. Rabi'ah ertanya lagi, "Kubur itu adalah sebuah taman-taman dari syurga, atau lubang dari lubang-lubang neraka. Bagaimana dengan kuburku?" Jawab Hasan, "Aku tidak tahu."

5. Rabi'ah meneruskan soalannya, "Pada hari wajah-wajah ada yang bersinar terang dan wajah-wajah yang lain gelap. Lalu bagaimanakah dengan wajahku?" Jawab Hasan, "Aku tidak tahu."

6. Rabi'ah bertanya, "Ketika Malaikat menyerukan di hari kiamat : "Ingat, sesungguhnya Fulan Bin Fulan telah beruntung. Fulan bin Fulan celaka." Lalu termasuk orang yang manakah aku? Hasan menjawab, "Aku tudak tahu."
Maka ketiga-tiganya menangis dan keluar dari rumah Rabi'ah Adawiyah.

MORAL : Akal manusia tidak akan mampu mencapai kekuasaan Allah...

SEPOTONG ROTI, PENGEMIS DAN SERIGALA
Diriwayatkan bahawa pernah satu musim kemarau menimpa Bani Israel dalam beberapa tahunyang berterusan. Ada seorang perempuan memiliki sepotong roti. Diletakkannya roti itu pada mulutnya untuk dimakannya. Tiba-tiba datang seorang pengemisdi depan pintu dan berkata, "Berilah aku kerana Allah, sepotong roti sahaja."

Perempuan tersebut mengeluarkan roti itu dari mulutnya dan diserahkan kepada pengemis itu. Kemudian ia keluar ke padang belantara untuk mencari kayu. Dia mempunyai seorang anak kecil yang turut dibawanya bersama. Tiba-tiba datang seekor serigala dan menangkap anak kecil itu serta membawa lari. Terdengar suara jeritan, bersegeralah perempuan itu mencari jejak serigala. Lalu Allah SWT mengutus Malaikat Jibril a.s dan mengeluarkan anak itu dari mulut serigala. Diserahkannya anak itu pada ibunya seraya berkata padanya, "Hai perempuan hamba Allah, puaskah engkau sesuap roti diganti dengan keselamatan anak?"

Perempuan itu menjawab, "Ya."

Terdengar sura mengatakan, "Demikianlah balasan kepada orang-orang yang mengasihani orang-orang miskin dan kelaparan. Kami selamatkan dan kami pelihara sebagai balasan bagi orang yang berbuat baik."

MORAL : Banyakkanlah bersedekah untuk kesenangan di dunia dan akhirat..

Dari Ali r.a., Rasulullah saw. bersabda, “Segeralah bersedekah, sesungguhnya musibah tidak dapat melintasi sedekah.”

(MUHAMMAD ALIF BIN AHMAD MAHIR)



1 comments:

assalamualaikum. Alhamdulillah nice entry

 

Post a Comment