MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

KUMPULAN CERITA AJAIB, ANEH DAN MENCUIT HATI (SIRI 2)




SEEKOR HELANG, NABI SULAIMAN DAN PEMILIK POHON
Ada seekor helang datang menghadap Nabi Sulaiman a.s bin Daud a.s. Berkatalah helang itu, "Wahai Nabi Allah, ada seorang lelaki yang memiliki sebatang pohon dan aku mengerami telurku di atas pohon itu. Tetapi dia mengangkat anak-anakku, lalu dibawanya pulang."

Nabi Sulaiman a.s. memanggil lelaki pemilik pohon dan melarang perbuatan itu. Berkatalah Nabi Sulaiman kepada dua syaitan : "Aku memerintahkan engkau berdua, jika datang tahun depan dan lelaki itu mengambil anak dari , maka burung ini, maka tangkaplah dia dan belahlah dia menjadi dua bahagian. Lalu lemparkan sebahagian di dunia timur dan sebahagian lagi di sebelah barat."

Ketika datang tahun ini, pemilik pohon lupa pesan Nabi Sulaiman a.s. dan dia hendak memanjat pohon. Tetapi sebelum memanjat pohon, dia sempat bersedekah dengan sesuap makanan. Lalu diangkatnya anak burung itu dan dibawanya pulang. Burung helang datang menghadap kepada Nabi Sulaiman a.s. dan melaporkan perbuatan pemilik pohon. Nabi Sulaiman memanggil dua syaitan dan bermaksud menghukum kedua-duanya. Nabi Sulaiman a.s. berkata : "Mengapa kamu berdua tidak melaksanakan tugas yang aku perintahkan?"

Mereka menjawab : "Wahai Khalifah Allah, sesungguhnya pemilik pohon ketika hendak memanjat pohohn itu kami bermaksud menangkapnya. Tetapi kerana dia telah bersedekah kepada seorang lelaki muslim dengan sepotong roti, maka Allah mengutus dua Malaikat dari langit, sehingga mereka menangkap kami berdua dan melemparkan kami. Seorang dari kami dilemparkan ke dunia timur dan yang lain dilemparkan ke dunia barat dan dihalangi usaha kami untuk mencelakakan disebabkan sedekah."

MORAL : "Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api" (HR Tarmizi)

GADIS CANTIK DAN SEPOTONG ROTI
Diriwayatkan bahawa pernah terjadi musim kemarau di kalangan Bani Israil. Masuklah seorang fakir di depan pintu seorang kaya seraya berkata : "Berilah sedekah kepadaku dengan sepotong roti untuk mencari redha Allah SWT."

Puteri dari orang kaya itu keluar membawa roti yang masih hangat dan diberikannya kepada orang fakir itu. Lalu datanglah orang kaya yang celaka dan dipotongnya tangan puterinya. Lalu Alla SWT mengubah keadaannya dan menghilangkan senua hartanya. Jadilah dia fakir dan meninggal dalam keadaan hina. Sedang puterinya berkeliling dari pintu rumah ke pintu yang lain dengan meminta-minta. Dia seorang gadis yang cantik jelita.

Suatu hari gadis itu datang di depan pintu seorang lelaki kaya. Keluarlah ibu lelaki itu dan dia memandang puteri itu dan memperhatikan kecantikannya serta menyuruhnya masuk ke dalam rumahnya. Dia merasa tertarik dan ingin mengahwinkan dengan anaknya. Setelah dia mengahwinkannya, dia menghiasinya dan menghidangkan di hadapannya sebuah hidangan pada malam hari. Puteri itu mengeluarkan tangannya yang sebelah kiri untuk makan bersama suaminya. Melihat itu suaminya berkata : "Sungguh aku memang sering mendengarbahawa orang fakir adalah kurang pendidikan. Keluarkanlah tangan kananmu."

Puteri itu tetap mengeluarkan tangan kirinya dan berkali-kali suaminya melarangnya. Terdengar satu suara dari sudut pintu : "Keluarkan tanganmu sebelah kanan, hai perempuan hamba Allah. Benar-benar engkau telah memberikan roti itu kepada Allah. Tentu Allah akan memberikan tanganmu kepada dirimu."

Maka dikeluarkannya tangan kanannya dalam keadaan utuh berkat kekuasaan Allah SWT dan makanlah dia bersama suaminya.

MORAL : Sedekah tidak mengurangkan harta, sebaliknya menambah harta dan menjauhkan kefakiran, kekurangan dan kesempitan. Allah akan gantikan dengan yang lebih baik.

TUKANG BATU DAN DOA SEORANG ABID
Diriwayatkan bahawa Nabi Isa a.s. pernah berjalan di sebuah desa. Di desa itu hidup seorang tukang batu. Berkatalah penghuni desa itu kepada Nabi Isa a.s. : "Tukang batu itu selalu menahan air, meludahinya dan mengotorinya.Maka berdoalah kepada Allah agar dia tidak membuatnya dapat pulang dari tempat mana saja dia berada."

Lalu Nabi Isa a.s. berdoa : "Ya Allah, kirimkan seekor ular kepadanya dan janganlah engkau kembalikan dia."

Tukang batu pergi untuk mengambil batu-batu dekat sumber mata air dan dia membawa tiga potong roti. Setelah dia berada di mata air itu, ada seorang ahli ibadah (abid) datang menghampirinya. Abid itu selalu beribadah di atas gunung dekat mata air. Abid itu mengucapkan salam seraya berkata : "Apakah ada sedikit makanan yang dapat engkau berikan padaku atau engkau memperlihatkan kepadaku sehingga aku dapat melihatnya dan mencium baunya. Kerana aku sudah tidak makan apapun sejak sekian lama."

Diberikannya sepotong roti, maka berkatalah abid itu : "Hai tukang batu, mudah-mudahan Allah mengampuni dosamu dan membersihkan hatimu."

Maka diberikannya roti yang kedua dan berkatalah abid : "Hai tukang batu, mudah-mudahan Allah menga,puni dosa-dosamu baik yang telah lalu atau yang datang kemudian."

Diberikan lagi roti yang ketiga kalinya dan berkatalah abid : "Hai tukang batu, semoga Allah membangun sebuah rumah untukmu di syurga."

Tukang batu itu pulang ke desanya, dan para penghuni desa itu berkata kepada Nabi Isa a.s. : "Tukang batu itu ternyata kembali lagi."

Berkatalah Nabi Isa a.s. : "Panggillah dia ke sini."

Mereka memanggil tukang batu itu dan membawanya ke hadapan Nabi Isa a.s. Nabi Isa a.s. berkata : "Hai tukang batu, ceritakan padaku apa yang telah engkau kerjakan hari ini dari amal-amal kebaikan."

Maka tukang batu itu menceritakan tentang air, roti yang diberikannya dan doa-doa abid untuk dirinya. Nabi Isa a.s. berkata : "Bawa kemari bermu itu." Diberikannya beg itu kepada Nabi Isa a.s. dan Nabi Isa a.s. membukannya. Tiba-tiba dalam beg itu terdapat seekor ular hitam yang dibelenggu dengan rantai besi. Berkatalah Nabi Isa a.s. : "Hai ular hitam."

Tiba-tiba ular itu menjawab : "Ya, wahai Nabi Allah."

Nabi Isa a.s. berkata : "Bukankah engkau telah dikirimkan kepada orang ini?"

Ular itu berkata : "Benar, tetapi datang seorang ahli ibadah dari gunung itu, dia minta makan dan orang ini memberinya makan. Maka berdoalah orang ini hingga tiga kali dan disampingnya berdiri Malaikat yang mengaminkan doa itu. Maka Allah mengutus Malaikat dan membelengguku dengan rantai dari besi."

Berkatalah Nabi Isa a.s. : "Hai tukang batu, mulalah beramal kerana Allah kerana Allah telah mengampunimu dan menunujuki jalan kebaikan kepadamu."

MORAL : Bersedekah disertai dengan keikhlasan, bukan mengungkit, merungut, membidas dan menyakiti hati orang yang menerima sedekah kerana perbuatan ini haram dan merosakkan amalan bersedekah.

MUHAMMAD ALIF BIN AHMAD MAHIR

0 comments:

Post a Comment