MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

Sistem Sekular Tunisia Mula Dihapuskan..


2 April 2011 Tunisia - Kementerian Dalam Negeri Tunisia telah memberi ruang dalam pelaksanaan membolehkan perempuan yang betudung bergambar di kad pengenalan kebangsaan (ID card) di Tunisia.

Kenyataan ini telah dinyatakan sendiri oleh kementerian pada halaman jejaring sosial (Facebook). Mereka telah memutuskan untuk menyederhanakan prosedur yang berkaitan dengan spesifikasi yang diperlukan dalam kad pengenalan berasaskan gambar nasional kerana memudahkan dan memikirkan masa depan KTP nasional bagi warga yang memakai tudung.

Keputusan ini akan segera disemak bagi mengatur spesifikasi material dan teknikal dari gambar yang dibekalkan untuk kad pengenalan ini melalui eksklusif dalam Bab 6, perlulah meperlihatkan mata dan wajah dalam gambar serta menerima gambar kad pengenalan ini dari peringkat nasional.

Prosedur ini termasuk dalam reformasi yang sedang berjalan dalam rangka menegakkan prinsip-prinsip dan nilai-nilai Revolusi Jaya dan perkara ini juga dilaksanakn untuk memastikan penghormatan diberikan untuk kebebasan awam dan indvidu di Tunisia.

Perkara ini terlihat selepas bebrapa hari terakhir, perempuan Tunisia berselubung di depan ibu pejabat Jabatan Dalam Negeri Tunisia bagi menuntut hak wanita bertudung supaya membenarkan gambar di kad pengenalan seragam bertudung.

Mantan Presiden Tunisia Zine ElAbidine Ben Ali sebelum di gulingkan, beliaulah yang telah mengeluarkan dekrit pada tahun 1993 dengan menetapkan “ spesifikasi fizikal itu dan teknikal gambar termasuk kad pengenalan nasional ”. Hal ini dibuat sehinggalah keluar perintah untuk tidak memakai tudung kerika bergambar di dalam kad pengenalan. Presiden itu menganggap pakaian seperti itu adalah pakaian orang Tunisia yang telalu ekstemisme politik.

Selama Presiden Ben Ali memrintah Tunisia, polis ditugaskan untuk melucutkan tudung bagi wanita yang memakai tudung di sekolah, unviersiti, jalan raya dan kawasan setempat. Sepanjang kempen ini dibuat, Pusat Keselamatan bersetuju memberikan komitmen sepenuhnya kepada pihak polis bagi melancarkan kempen untuk melucutkan tudung dan tidak kembali memakainya.

Edaran Nombor 108 yang dikeluarkan di era Presiden Tunisia Habib Bourguiba terlewat untuk menolak undang-undang ini dan sesiapa yang terus bekerja dalam pemerintahan Ben Ali, mereka yang memakai tudung di sekolah hatta di tempat kerja di sektor awam sekalipun tidak dibenarkan untuk bekerja.

Sejak penggulingan Ben Ali, yang meninggalkan negara itu pada tarikh 14 Januari, pihak berkuasa telah menangguhkan aplikasi kerja dalam penerbitan ini. Jabatan Dalam Negeri Tunisia juga telah membenarkan lelaki yang berjanggut bergambar pada kad pengenalan kebangsaan sejak 12 Februari lalu selepas prosedur itu dilarang di era Ben Ali.

Sumber di olah dari : Islamtoday

0 comments:

Post a Comment