MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

KEMBALIKAN KREDIBILITI ISLAM DI TIMUR TENGAH

Tahun 2011 merupakan tahun yang tercatat dalam sejarah dunia sebagai tahun kebangkitan rakyat di Timur Tengah. Revolusi kebangkitan masyarakat Arab telah membuka mata dunia akan hakikat dan realiti corak dan adunan demokrasi sebenar pemimpin di negara Arab. Masyarakat Arab telah menunjukkan taring dan bisa tanpa sekelumit ketakutan, puluhan tahun dek makan keturunan memendam keperitan dan muak akan tindasan, kongkongan, tekanan terhadap rejim pemerintah. Revolusi timur tengah seolah berangkai, dari Tunisia, Algeria, Lubnan hingga ke Mesir. Keberanian rakyat Tunisia dalam merubah corak pemerintahan yang baru sebenarnya hanyalah sebuah permulaan. Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) yang berpusat di Kaherah Mesir turut menyaksikan gelombang kemarahan rakyat Mesir khususnya terhadap rejim pemerintah Mubarak.

TEKANAN PUNCA KEBANGKITAN

Tunisia bergerak dengan sistem pemerintahan sekular sejak kemerdekaan dari jajahan Perancis pada tahun 1956. Zine al-Abidine Ben Ali menunjukkan lagak positif sejak awal pentadbiran beliau pada tahun 1987. Beliau memperkenalkan kebebasan akhbar, dan membebaskan beberapa dari kalangan ahli politik. Namun disebalik perubahan hanyalah kekaburan semata. Dalam pada masa yang sama, pihak berkuasa tidak membiarkan mereka yang lantang melawan dasar pembawakan kerajaan, terutama dari kalangan aktivis ‘human rights’(hak asasi manusia). Sekular masih tegar dan menjadi pusaka pemerintah negara itu. Pihak pembangkang pernah membantah dan mengutuk terhadap tindakan Zine al-Abidine merombak perlembagaan semata-mata untuk menjalankan pemilihan semula pada tahun 2004 dan pada tahun 2009. Sudah memadai 99.9% kemenangan sasaran pihak pemerintah. Rakyat tidak sepenuhnya mendapat mandat dalam demokrasi piliharaya. Di Mesir, peranan dari segenap golongan menjadikan negara tumpuan dalam revolusi. Kebangkitan dari golongan muda menjadi tulang belakang kebangkitan dan kesedaran kepada seluruh masyarakat Mesir. Jika diimbas kembali, sebelum berlakunya revolusi Mesir, Mesir mengalami krisis keagamaan antara masyarakat Islam dan al-Masih (Kristian). Ketegangan berlaku selepas kejadian kes pengeboman di sebuah gereja di Iskandariah pada malam sambutan tahun baru 2011 yang membabitkan 21 kematian. Namun, segalanya berubah selepas bermulanya ‘day anger’ dari yang muda, tua, golongan professional dan intelek, kaum wanita, fakir miskin, penganggur, kakitangan kerajaan, pembangkang mahupun parti kerajaan, pelajar dan graduan, samada Islam atau Kristian, mereka berganding dan sedia berkorban dalam memastikan pemerintahan rejim Mubarak jatuh setelah 30 tahun kuasa ber-autokratik.

KONGKONGAN UNDANG-UNDANG

Mesir dikelaskan tempat ke-98 antara negara yang tercorot dalam membanteras anti-korupsi yang dicatatkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kajian tahun 2010. Sejak peralihan kuasa dari bekas Presiden Anuar Sadat yang mati dibunuh tahun 1981, undang-undang darurat 1958 masih diguna pakai. Tafsiran undang-undang ini sahaja sebenarnya telah menunjukkan secara keseluruhan corak pemerintahan kuku besi Husni Mubarak. Antara fasal yang digesetkan ialah : kuasa polis dilanjutkan. Hak perlembagaan ditangguhkan. kawalan (maklumat) digesetkan, kerajaan akan memeranjakan individu tanpa batas waktu dan tanpa alasan. Undang-undang menyekat aktiviti politik selain politik dari kerajaan, termasuk demontrasi dijalanan, organisasi politik yang tidak diiktiraf, dan undang-undang sumber kewangan tidak akan didaftarkan(sumber luar). Kerajaan Mubarak telah menyebutkan ancaman keganasan dalam rangka untuk melanjutkan undang-undang darurat tersebut, undang-undang penahanan aktivis tanpa reman. Undang-undang sita secara tersembunyi tanpa didokumenkan, termasuk universiti, masjid, kakitangan surat khabar berdasarkan kecenderungan politik mereka. Serta banyak lagi ketetapan yang membuktikan rejim Mubarak takut dengan bayang-bayang mereka sendiri.

CENGKAMAN PIHAK BERKUASA

Dalam lima tahun lalu, rejim Mubarak menafikan tuduhan dari organisasi hak asasi dari dalam dan luar Negara terhadap kekejaman pihak polis terutamanya ketika penahanan reman dibuat. Penyeksaan yang dilakukan pihak Polis terbukti setelah terdapat video rakaman yang telah disebarkan dan ternyata pihak kerajaan tidak dapat menafikan lagi. Pertubuhan Hak Asasi Manusia (Mesir) mencatatkan 30 kes penyeksaan/dera tahanan selama tahun 2009 dalam pelbagai uji coba terdakwa dugaan bahawa polis menyeksa mereka selama soal siasat Mereka(Polis) demi untuk mengekstrak maklumat mahupun pengakuan, penyeksaan sehingga membawa kematian telah diketahui umum. Kerahan pasukan Polis berpakaian preman yang dibayar oleh pemerintah berkuasa Mubarak, Baltageya (Arab: بلطجية), telah menjadi ciri khas dari kerajaan Mubarak, Pertubuhan Hak Asasi Manusia(Mesir) telah merekodkan 567 kes penyiksaan termasuk 167 kematian oleh polis yang terjadi antara tahun 1993 dan 2007. Pada tarikh 6 Jun 2010 Khaled Mohamed Saeed meninggal dunia dalam keadaan pergaduhan di kawasan Sidi Gaber, Alexandria. Beberapa saksi membuat pengakuan bahawa Saed dipukul sampai mati oleh pihak Polis. Jika nak dibandingkan dengan negara-negara arab yang lain, sistem pihak berkuasa Polis di Mesir lebih menakutkan lebih-lebih lagi dengan kewujudan Penjara ‘kes politik’. Berbeda dengan Tunisia, pihak Polis secara terang-terangan menyatakan tidak puas hati terhadap birokrasi dalam melaksanakan undang-undang terhadap rakyat. Sekurang-kurangnya, 2000 anggota polis perlbagai jabatan, peguam, hatta pegawai-pegawai bomba. Mereka turut ingin menjadi sebahagian dari revolusi.

PENIPUAN PILIHANRAYA

Pemilihan yang didasari rasuah, pemaksaan untuk tidak memilih, dan manipulasi keputusan pilihan raya telah banyak terjadi selama pemilihan selama 30 tahun. Sehingga tahun 2005, Mubarak adalah satu-satunya calon yang dicalonkan sebagai Presiden, samada ia dibantah mahupun tidak. Mubarak telah memenangi pemilihan kerusi Presiden lima kali berturut-turut dengan menyapu bersih majoriti. Kumpulan-kumpulan pembangkang dan agensi-agensi pemantau pilihanraya antarabangsa telah menyatakan bahawa pemilihan di Mesir adalah diragui ‘kebersihannya’. Badan-badan ini tidak dibenarkan untuk menjadi badan bebas dalam memantau pilihanraya. Seorang calon pembangkang Ayman Nour tampil berani dan pertama dalam sejarah Mesir untuk bertanding kerusi Presiden baru-baru ini, beliau telah dipenjarakan sebelum pilihan raya 2005. Menurut tinjauan PBB, penyertaan pemilih sangat rendah (sekitar 25%) kerana kurangnya kepercayaan dalam sistem pilihanraya yang korup.

MEMBURUKKAN IMEJ AGAMA SENDIRI

Negara-negara arab Timur Tengah dasarnya menunduk dan menjadikan barat sebagai ikutan dan rujukan mereka. Namun, disebalik ikutan tersebut, dalam hal berkenaan demokrasi, mereka lebih teruk dan sangat kotor permainan mereka kepada rakyat. Mengapa dalam hal demokrasi mereka tidak boleh menjadikan barat sebagai ‘rujukan’ mereka. Barat berjaya memukau untuk dijadikan ‘role model’ dari seluruh dunia, memreka membuktikan bahawa merekalah yang sangat baik dalam demokrasi. Pemimpin negara arab Timur Tengah realitinya memalukan agama Islam mereka sendiri, pemerintahan mereka telah membuka mata masyarakat dunia bahawa Islam sangat lemah dan kotor memimpin negara. Islam sudah tidak lagi pandai untuk menjaga kuasa. Masyarakat celik dan memuji-muja akan negara barat terhadap pukauan demokrasi mereka. Masyarakat perlu akui, walau apapun niat jahat mereka(barat) dalam bertopengkan demokrasi, tetapi mereka jugalah yang betul-betul melaksanakan demokrasi berbanding pemimpin Islam di Timur Tengah. Amat sukar untuk mempercayai bahawa umat islam sendiri telah menjatuhkan aib dan kredibiliti Islam untuk memimpin negara. Makanya, masyarakat akhir sekali akan menuntut, dahaga dan berhajat akan ajaran-ajaran dari dunia barat. Rakyat mula positif dengan setiap tindak tanduk negara-negara barat. Masyarakat sudah tidak lagi meragui akan agenda dan konspirasi negara berkuasa dunia itu. Rakyat era revolusi ini moga-moga menunjukkan anjakan paradigma dalam sistem birokrasi memerintah. Dan semoga Islam dikembalikan kepercayaan pada mata dunia.

Imej Kredebiliti Islam itu sekarang ini terletak diatas tangan rakyat dan pemimpin selepas era revolusi ini.

0 comments:

Post a Comment