MENCARI REDHA ILAHI

عن أبي العباس عبد الله بن عباس رضي الله عنهما ، قال: كنت خلف النبي صلي الله عليه وسلم يوما ، فقال: (يا غلام! إني أعلمك كلمات: احفظ الله يحفظك ، احفظ الله تجده تجاهك ، إذا سألت فاسأل الله ، وإذا استعنت فاستعن بالله ، واعلم أن الأمة لو اجتمعت على أن ينفعوك بشيء لم ينفعوك إلا بشيء قد كتبه الله لك ، وإن اجتمعوا على أن يضروك بشيء لم يضروك إلا بشيء قد كتبه الله عليك ؛ رفعت الأقلام ، وجفت الصحف). رواه الترمذي ، وقال: حديث حسن صحيح.

RAMADHAN 40 HARI


Menjadi rutin harian Juha pada bulan Ramadhan, dengan melontar seketul batu ke dalam sebuah tempayan untuk menunjukkan bilangan hari yang telah dia puasa. Nak jadikan cerita, pada suatu hari, perbuatan dia telahpun dilihat oleh anak perempuannya, oleh disebabkan tidak memahami apa kehendak ayah dia, budak perempuan ni pun mengambil segenggam batu dengan tangannya,lalu diisi ke dalam tempayan tersebut dengan menyangka perbuatnnya itu dapat membantu ayahnya.

Hari berlalu hari, adalah sehari tu, datang jiran sebelah rumahnya bertanyakan :

Jiran : Berapa hari lagi ye kita nak raya?
Juha : Berapa hari lagi aku tak tahu, tapi berapa hari dh puasa, aku tahu.... Tunggu jap

Juha pun lantas pergi ke tempayan berikut, lalu mengira satu persatu batu yang ada di dalam tempayat tersebut sehingga menjangkau angka 120 biji. Timbul di fikiran Juha :
" kalau aku bgthu angka ni, tentu mereka akan terkejut, takpelah aku kurangkan sampai 40 hari cukuplah "
Kemudian juha pun keluar lalu memberitahu jirannya :

Juha : Kita dah pose 40 hari lebih kurang la
Jiran : "gelak "
Juha : Aku tahu la, sebenarnya memang lebih drpad tu, Ramadhan ni mmg bulan yang panjang bg mereka2 yang berpuasa, aku tak tergamak untuk memberitahu angka yang sebenar, takut2 mereka terkejut...

0 comments:

Post a Comment